Цікаві завдання для дітей
https://m.youtube.com/watch?v=PIfHnaTQFjc&t=68s
^ Не піддавайтеся всіляким «мамо-тату, купи!» якомога довше. Ліпше не використовуйте жорстке та безапеляційне «ні». Просто м'яко поясніть дитині, що для неї це шкідливо, і переведіть її увагу на іншу діяльність.
^ Опирайтеся цифровій експансії разом. Домовтеся з батьками друзів та однолітків вашої дитини не купувати дітям смартфони-планшети. Крім того, що в дитини буде значно менше спокус, у вас з’являться однодумці, здатні підтримати у разі потреби.
^ Знайдіть альтернативу проведенню часу в інтернеті. Нею може стати будь- яка спільна з дитиною діяльність:
- хатня робота;
- ігри;
- читання книжок;
- відвідування зоопарків, музеїв, кінотеатрів;
- спортивні заняття;
- подорожі.
^ Головне, щоб діяльність була дитині цікава та несла і їй, і вам задоволення.
^ Спілкуйтеся з дитиною якомога частіше, прагніть, аби вона вам довіряла. Виявляйте свою любов до неї:
- дивіться їй в очі;
- вислуховуйте уважно;
- смійтеся разом.
'ґ Нехай усі ваші контакти будуть емоційно насиченими і сповненими тепла. Якщо ви демонструєте дитині, що вона є тягарем для вас, ігноруєте її бажання й потреби, і у вас вдома лежить планшет/ноутбук/смартфон, ви самі прочиняєте для неї двері в інтернет-залежність і ризикуєте «прогавити» початок її розвитку.
^ Підтримуйте самостійність вашої дитини. Залишайте їй вільний час, який вона може витрачати як завгодно — на свій розсуд. Дозвольте будувати фортеці з подушок і гратися в грязюці. Підтримуйте будь-які здорові зацікавлення та хобі дитини. Надавайте дитині можливість побути на самоті.
^ Не впадайте у відчай. Усе можна виправити.
•У Не забирайте у дитини девайс. Вона сприйме це як агресію, порушення особистих меж, приниження. Крім того, різке зникнення об’єкта залежності без будь-якої заміни може мати різко негативні наслідки.
^ Зменшуйте час «спілкування» з девайсом поступово. Для початку встановіть чіткі правила його використання:
- виділіть певний час — не більше ніж півгодини на день для дошкільника;
- виділіть певні місця в квартирі та забороніть користуватися девайсом в інших, наприклад, у кухні, в спальні;
^ Запропонуйте згодом цікаві й захопливі для дитини заняття саме у встановлений час і визначеному місці. Так, непомітно для дитини ви поступово «відвоюєте» її у девайса.
^ Показуйте особистий приклад і діставайте власний девайс при дитині якомога рідше і винятково для розв'язання конкретного завдання.
^ Приділяйте дитині увагу. Якомога частіше дивіться їй в очі. Вибудовуйте довірливі стосунки. Демонструйте свою любов і душевне тепло. Проводьте якомога більше часу разом.
^ Концентруйтеся разом на кожному процесі й шукайте те, що дає почуття радості та задоволення. Практикуйте разом з дитиною усвідомленість:
- коли разом їсте, звертайте увагу на смак, зовнішній вигляд продуктів;
- під час прогулянки — на запахи навколо, відчуття вітру на обличчі, звуки дощу;
- під час спілкування — не відволікайтеся ні на що інше.
^ Намагайтеся поступово замінювати задоволення, отримані за допомогою девайса, на задоволення із реального життя.
^ Створюйте спокійну і просту обстановку довкола дитини. Будьте організовані. Підтримуйте передбачуваний і розумний розклад дня. Уповільніть ритм життя, не поспішайте, не метушіться. Насолоджуйтеся кожною миттєвістю і простими речами в житті.
^ Гуляйте з дитиною якомога більше на свіжому повітрі. Ліпше не на гамірних вулицях, переповнених сенсорними стимулами — мерехтінням вогнів, шумом машин тощо, а в парку, в лісі, на природі.
^ Не бійтеся, якщо дитині стане нудно. У нудьзі, не заповненій інтернетом, криються колосальні можливості: саме в ній рукавичка перетворюється на щеня, а з гілок будується фортеця. У ній народжуються плани і кроки з їх реалізації, створені самою дитиною. Можливо, це станеться не одразу: нічого не народжується швидко. Але не прагніть одразу заповнити час дитини і вигадати їй заняття — не позбавляйте її ініціативи і відповідальності.
^ Не робіть трагедії з можливих «зривів». Продовжуйте працювати далі, і вам все вдається.
Пам'ятка для батьків
Не залишайте увімкненим телевізор чи радіо у фоновому режимі, коли дитина перебуває в кімнаті. Якщо ви потребуєте музичного супроводу, ліпше увімкніть інтернет-радіо чи інший ресурс, який транслює музику без реклами. Спробуйте самотужки сформувати аудіоколекцію, що відображатиме ваші психічні стани, і слухайте її за нагоди.
'ґ Ставтеся до рекламних роликів як до оповідей із повноцінним сюжетом. Обговорюйте їх із дитиною так, як і будь-яку іншу інформацію. Не прикривайтеся відмовками на кшталт «Це просто дурна реклама», «Це все нісенітниці», «Надивився(лася) реклами» тощо. Говоріть конкретно, що з побаченого чи почутого є обманом, навмисним згущенням барв, маніпуляцією тощо. Допомагайте дитині відокремлювати факти від намагань вплинути на її вибір.
^ Спонукайте дитину не сприймати все однобічно. Якщо в ролику були прояви агресії щодо людей, тварин чи предметів із метою продемонструвати «крутість», успішність, винятковість кривдника, обов’язково поговоріть про почуття, які переживає той, кого пригнічують. Це дасть змогу дитині оцінити обидва боки інциденту. Зрештою вона не буде сліпо наслідувати дії того, хто представлений у вигіднішому ракурсі.
^ Пропонуйте дитині шукати альтернативи. Творці реклами переважно прагнуть сформувати конкретний стереотип поведінки чи споживання продукту. Наприклад, перегляд ролика, у якому обмокують печиво в молоко, викликає у дитини бажання робити те саме. Розширюйте встановлені рамки. Розповідайте дитині, що вона сама може обирати, із чим їй смакуватиме печиво. Пограйте у пошук альтернатив. Наприклад: «У що ще можна обмокнути печиво? — У чай, у какао. — А в суп чи соус? А що можна обмокнути в суп? Навіщо продукти обмокувати в рідину?».
'ґ Проводьте бесіди на тему здорового харчування. Звертайте увагу дитини на те, що автори реклами сухариків, газованих напоїв або чипсів наголошують на модності, однак жодним словом не згадують про шкідливий вплив, цих продуктів на організм.
У 6 – 7 років формуються мозкові механізми, що дозволяють дитині бути успішною у навчанні. Медики вважають, що у цей час дитині дуже важко. І тисячу разів були праві наші прабабусі, які відправляли своїх нащадків у гімназії тільки у 9 років, коли нервова система вже сформувалася.
Однак серйозних зривів і хвороб можна уникнути і сьогодні, якщо дотримуватися найпростіших правил.
Правило 1
Ніколи не відправляйте дитину одночасно в перший клас і якусь секцію або гурток. Сам початок шкільного життя вважається важким стресом для семирічних дітей. Якщо маля не зможе гуляти, відпочивати, робити уроки без поспіху, у неї можуть виникнути проблеми зі здоров’ям, невроз. Тому, якщо заняття музикою та спортом здаються необхідною частиною виховання, почніть водити дитину у ці гуртки за рік до початку навчання або із другого класу.
Правило 2
Пам’ятайте, що дитина може концентрувати увагу не більш як на 10 – 15 хв. Тому, коли ви з нею будете робити уроки, кожні 10 – 15 хвилин необхідно перериватися й обов’язково давати маляті фізичну розрядку. Можете просто попросити пострибати на місці 10 разів, побігати або потанцювати під музику кілька хвилин. Почати виконання домашніх завдань краще з письма. Можна чергувати письмові завдання з усними. Загальна тривалість занять не має перевищувати однієї години.
Правило 3
Комп’ютер, телевізор і будь-які заняття, що вимагають значного зорового навантаження, мають тривати не більше години на день – так вважають лікарі-офтальмологи й невропатологи в усіх країнах світу.
Правило 4
Протягом першого року навчання ваше маля потребує підтримки. Дитина не тільки формує стосунки з однокласниками й учителями, але й уперше розуміє, що з нею самою хтось хоче дружити, а хтось – ні. Саме у цей час у маляти складається свій власний погляд на себе. І якщо ви хочете, щоб із нього виросла спокійна і впевнена у собі людина, - обов’язково хваліть! Підтримуйте, не лайте за й неакуратність у зошиті. Усе це – дрібниці порівняно з тим, що від нескінченних докорів і покарань ваша дитина не буде вірити у себе.
Кілька коротких правил
1. Показуйте дитині, що її люблять такою, якою вона є, а не за якісь досягнення.
2. Не можна ніколи (навіть у пориві гніву )говорити дитині, що вона гірша за інших.
3. Треба чесно й терпляче відповідати на будь-які її запитання.
4. Намагайтесь щодня знаходити час, щоб побути наодинці зі своєю дитиною.
5. Учіть дитину вільно спілкуватися не тільки зі своїми однолітками, але й із дорослими.
6. Не соромтесь підкреслювати, що ви пишаєтеся своїм малюком.
7. Будьте чесні в оцінках своїх почуттів до дитини.
8. Завжди говоріть дитині правду, навіть коли вам це невигідно.
9. Оцінюйте тільки вчинки, а не її саму.
10. Не домагайтеся успіху силою. Примус – найгірший варіант морального виховання. Примус у сім’ї порушує особистість дитини.
11. Визнайте право дитини на помилку.
12. Думайте про дитячий «банк» щасливих спогадів.
13. Дитина ставиться до себе так, як ставляться до неї дорослі.
14. І взагалі , хоч інколи ставте себе на місце своєї дитини, і тоді ви краще зрозумієте, як її виховувати.
А — аналізуйте, що дитина дивиться по телевізору чи в Інтернеті.
Б — будьте толерантними під час розмови з дитиною.
В — вас запитують — уважно слухайте, давайте відповіді.
Г — говоріть із дитиною у зрозумілій, прийнятній для неї формі.
Д — дивіться телевізор, читайте журнали разом із вашою дитиною.
Е — економте свій час і сили на вмовляння дитини прочитати якусь книжку чи подивитися певну передачу; напевно, їй це ще зарано — на все свій час.
Є — єдність поглядів, оцінок батьків у тому, що дивиться, читає, у що грається дитина на комп'ютері.
Ж — життя дитини не має обмежуватися телевізором, комп'ютером чи плеєром.
З — з розумінням ставтеся до телепрограм, які обирає дитина, зважайте на її вік, інтереси тощо.
І — ігри на комп'ютері заміняйте рухливими іграми надворі.
К — купуйте дитині тільки необхідне, не потурайте її забаганкам.
Л — любіть ваших дітей та приділяйте їм більше уваги.
М — мистецтво — це не лише телебачення, преса та Інтернет.
Н — не кажіть дитині: «Тобі ще рано це дивитися», — просто перемкніть канал на ту програму, яку можна дивитися разом із нею.
О — обговорюйте з дитиною побачене по телевізору.
П — поважайте думки дитини.
Р — радійте та сумуйте разом із дитиною в повсякденному житті, коли дивитеся чи обговорюєте телепередачу або книжку.
С — стежте за своєю поведінкою, бо діти наслідують вас.
Т — творчий потенціал дитини розвивайте.
У — успіх у вихованні залежить від здорової атмосфери в родині.
Ф — фарби та палітра кольорів у вашому житті нехай завжди сяє лише веселими барвами.
X — хай завжди дитина відчуває ваш інтерес до себе.
Ц — цікавтеся друзями дитини: запрошуйте їх до себе в гості, дізнавайтеся і про їхні захоплення, погляди на життя, про те, що вони читають, тощо.
Ч — частіше допомагайте дитині виконувати доручену справу, але не виконуйте її за дитину.
Ш — шум — це ворог здоров'я дитини.
Щ — щастя і радість дітей — у ваших руках.
Ю — юнацький вік — це найкращий період у житті дитини.
Я — якщо хочете, щоб ваша дитина була ввічливою, порядною, люб'язною, правдивою, ставилася до всіх із любов'ю, дотримуйтеся самі цих порад.